Referenssit

Myynti 040 450 3910    sales@buildercom.fi

”Tämän kokoluokan hankkeessa on välttämätöntä tietää, kuka projektipankkia käyttää ja mitä siellä tehdään”

SRV:n REDI-hankkeessa on käytössä Buildercomin kehittämä projektitiedonhallinnan pilvipalvelu.

Palvelun keskeisimpiä toiminnallisuuksia ovat dokumentinhallinta, kopiotilausten hallinta, työmaapäiväkirjat sekä kalenterit.

Case SRV: Projektinhallinta Kalasataman megahankkeessa

SRV toimii Suomessa Helsingin metropolialueen lisäksi kasvukeskuksissa Turussa, Tampereella, Oulussa, Jyväskylässä ja Joensuussa. Suomen lisäksi SRV toimii Pietarissa ja Moskovassa sekä Virossa. SRV-konsernin liikevaihto oli 719,1 miljoonaa euroa vuonna 2015. Liikevaihdosta muodostui Suomessa n. 85 % ja noin 15 % kansainvälisessä liiketoiminnassa. SRV:n palveluksessa on noin tuhat henkilöä. SRV vastaa asiakaslähtöisesti hankkeiden kehittämisestä, kaupallistamisesta ja rakentamisesta.

Kantakaupungin uusi keskus

”REDI on SRV:n yksi merkittävimmistä rakennushankkeista. REDIstä tulee Kalasataman sydän ja itäisen kantakaupungin maamerkki”, tiivistää Juhani Katko, hankejohtaja, SRV:ltä. (kts. REDIn Internet-sivut: www.redi.fi)

Helsingin Kalasataman keskus eli REDI koostuu kuudesta asuintornista sekä yhdestä toimisto- ja yhdestä hotellitornista. Helsingin ensimmäinen ja korkein pilvenpiirtäjä kohoaa jopa 132 metriin. Kantakaupungin suurin kauppa- ja elämyskeskus aukeaa kokonaisuudessaan vuonna 2018 ja samoihin aikoihin myös ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan uusiin asuntoihin. Koko REDI on valmis arviolta vuonna 2022.

Anu Jaakkola on SRV:n projekti-insinööri, ja hän on toiminut REDI-hankkeessa Buildercomin projektipankin pääkäyttäjänä vuodesta 2011 lähtien. Hanke kestää ainakin vuoteen 2023 asti, joten projektinhallintapalveluille on tarve vielä pitkään. Anulla on kokemusta muistakin isoista SRV:n hankkeista esimerkiksi Kampin keskuksen, Viihdekeskus Flamingon ja Musiikkitalon rakentamisen myötä.

Pääkäyttäjälle projektipankin ylläpito on täyspäivätyötä

”Käyttöoikeuksien hallinta on meille SRV:llä tärkeää”, kertoo Anu. ”Tämän kokoluokan hankkeessa on välttämätöntä tietää, kuka projektipankkia käyttää ja mitä siellä tehdään.” Projektipankin pääkäyttäjänä Anulla on aina ajantasaisin tieto käyttäjistä. Hän ylläpitää listaa, jonka perusteella Buildercom tekee käyttöoikeusmuutoksia palveluun. Käyttöoikeuksien hallinta vie Anulta paljon työaikaa, mutta näin suurissa hankkeissa se on välttämätöntä. ”Onneksi Buildercomin asiakaspalvelusta saa apua – tarvittaessa vaikka monta kertaa päivässä”, Anu kiittelee.

Anulle päivittäisiä rutiineja projektipankin käytössä on paljon. Käyttöoikeushallinnan lisäksi hän etsii, lisää ja päivittää tiedostoja, tekee tiedostojen automaattijakeluita, muokkaa ja siirtää hakemistoja, täydentää yhteystietoja ja katsoo varauskalenterista palavereille sopivia aikoja. Projektipankin käyttö on SRV:llä monipuolista, ja siksi sen tueksi on laadittu kattava käyttöohje. Huolellisesta ohjeistuksesta on apua myös henkilövaihdosten aikana. ”Projektipankin pääkäyttäjän tehtävä on siirtymässä minulta toiselle henkilölle. Tällaisessa isossa hankkeessa vaihdos edellyttää aikaa uuden henkilön kouluttamiseen, mutta käyttöohjeesta on iso apu siinä työssä”, Anu kertoo.

Palautetta ja uudistuksia

SRV:llä on käytäntönä, että tiettyjä periaatteita projektipankin käytöstä kirjataan urakoitsijasopimuksiin. Työstä syntyvä dokumentaatio on siitä lähtien tallennettava projektipankkiin SRV:n vaatimusten mukaan. SRV on saanut tästä toimintamallista kiitosta, sillä eri osapuolten mielestä on ollut selkeää, että kaikki hankkeen materiaali on aina projektipankista löydettävissä.

Tulevaisuudessa SRV:llä on mahdollisuus Buildercomin palvelun teknologiapäivitykseen. Anu on päässyt testaamaan uuden teknologian tuomia mahdollisuuksia heille luodussa testiympäristössä. Ensimmäiset kokemukset ovat opettaneet paljon. ”Projektin pääkäyttäjän näkökulmasta käyttöoikeushallinta helpottuu merkittävästi. Esimerkiksi jos sama henkilö liittyy useaan eri projektiin eri roolissa, tällaiset lisäykset ja muutokset on nyt helppoa tehdä itse. Toisaalta oma vastuu ja työmäärä lisääntyvät uusien mahdollisuuksien myötä”, Anu kertoo huomioistaan.