Näin tehtiin jo 30 vuotta – ei tehdä enää!
Halu kokeilla uutta teknologiaa ja innokkuus nykyaikaistaa toimintamalleja saivat Keski-Suomen Kuljetus Oy:n tekemään päätöksen hankkia tiedonhallintapalveluita Buildercomilta. Arto Hyvärinen, Keski-Suomen Kuljetus Oy:n projektipäällikkö, tarkentaa, että yrityksen toiminta ei ole vuosien varrella muuttunut, mutta koko ajan enemmän aikaa on alkanut kulua tekemisen dokumentointiin ja papereiden pyörittelyyn. ”Mieluummin keskitymme oikeisiin töihin ja otamme siihen sopivia työkaluja avuksi”, toteaa Hyvärinen.
Keski-Suomen Kuljetus Oy:llä otettiin keväällä 2013 käyttöön sähköinen työmaapäiväkirja ja mobiili MVR-mittaus. Uusia työkaluja on käytetty kahdessa hankkeessa, joissa Keski-Suomen Kuljetus Oy on toiminut pääurakoitsijana. Sekä työmaapäiväkirjan täyttämisestä että MVR-mittauksen tekemisestä on nopeasti tullut arkirutiini, joka on nopeuttanut työskentelyä. Nyt merkinnät ja mittaustulokset voidaan tehdä saman tien työmaalla suoraan käteen sopivalla tablet-tietokoneella. Hyvärinen kertoo, että sähköisen työmaapäiväkirjan käyttö säästää häneltä ainakin tunnista kahteen aikaa joka kerta. Nyt hän voi lisätä kuvat työmaalta päiväkirjaan suoraan tabletilla – kuvan otto sujuu nappia painamalla ja se tallentuu automaattisesti päiväkirjan oikealle sivulle. ”Kuvan lisääminen on todella hyvä juttu, ja olemme saaneet siitä hyvää palautetta myös hankkeen tilaajalta”, kertoo Hyvärinen.
Hankkeen tilaajalle sähköinen työmaapäiväkirja tarjoaa keinon nähdä sitä kautta MVR-mittauksen tulokset. MVR-mittaus on myös lakisääteinen dokumentti siitä, että viikkomittaus on tehty ja tulokset ovat asianmukaisia. Mittauksien lisäksi tilaaja on kiinnostunut hankkeiden maksuliikenteestä. Nykyisin Keski-Suomen Kuljetuksella esimerkiksi Hyvärinen projektipäällikkönä ottaa kuvat tehdystä työstä ja lisää ne työmaapäiväkirjaan. Tästä lähtee automaattinen sähköposti-ilmoitus tilaajalle. Sitten Hyvärinen laittaa tilaajalle viestin, ja kysyy voiko kyseisen työn maksuerät laskuttaa, johon tilaaja voi saman tien reagoida ja kuitata asian. Nykyisin kuluu enää 10–15 minuuttia siihen, että lasku on jo perillä vastaanottajalla.
Hyvärinen kertoo, että Keski-Suomen Kuljetus Oy:llä suhtauduttiin innokkain mielin uusien palveluiden käyttöönottoon. ”Ei ollut ennakkoluuloja, vain positiivisia odotuksia ja intoa saada uusia työkaluja omaa arkea helpottamaan”, kertoo Hyvärinen.
Odotukset ovat täyttyneet palveluiden käyttöönoton myötä. Työmaapäiväkirjaa sekä MVR-mittausta opittiin nopeasti käyttämään tableteilla, eikä siihen vaadittu pitkää koulutusta. Nyt Keski-Suomen Kuljetus Oy:llä opetetaan jo sisäisesti toisiaan palveluita käyttämään. Buildercom on kuitenkin ollut prosessissa mukana koko ajan. ”Jos on tullut joku ongelma eteen, niin olemme kysyneet asiaa ja Buildercomilla on tartuttu heti toimeen. Yhteistyö on toiminut hyvin ja pienetkin pulmat ovat ratkenneet”, sanoo Hyvärinen.
”Tiedonkulku on nopeutunut sähköisten työkalujen ja tablettien käytön myötä. Kaikki tiedot ja kuvat ovat aina tallessa työmaapäiväkirjassa, joten niihin on helppo palata myöhemmin. Jos jotain kirjoittaa paperille, niin se on aivan varma, että se paperi on sen jälkeen hukassa, eikä koskaan päädy työmaapäiväkirjaan”, naurahtaa Hyvärinen. ”Nyt dokumentointi on selkeää ja tilaaja on helppo pitää ajan tasalla hankkeen etenemisestä”, hän tiivistää.
Haluatko tehostaa rakennusprojektienne hallintaa tai vaihtaa ajatuksia siitä, miten Buildercomin ratkaisut voisivat helpottaa teidän arkeanne?
Jätä meille viesti, niin olemme sinuun pian yhteydessä.