BEM-versiopäivitys (17.10.2024)

BEM-palvelusta on julkaistu uusi versio 17.10.2024. Uusi versio sisältää alla mainitut muutokset sekä korjaukset.

Muutokset

BEM-Kulutusseuranta

  • BEMiin on toteutettu uusi tuote, BEM-Kulutusseuranta. Kulutusseurannan avulla voidaan seurata organisaation kohteiden mittareiden kulutuslukemia. Uusi tuote tulee erikseen kytkeä päälle organisaatiolle Buildercomin toimesta jotta sen saa otettua käyttöön.
  • Organisaation asetuksissa luodaan organisaatiolle energialajit. Valittavissa olevat pääryhmät ovat ”Lämpö”, ”Sähkö”, ”Sähkönmyynti”, ”Vesi” ja ”Muut”. Yhteenvetoraportointi tapahtuu näiden pääryhmien avulla.
  • Kohdetason asetukset löytyvät Kiinteistötiedot-valikosta Kulutusseuranta-otsikon alta ”Asetukset”-näkymästä. Näkymässä voi luoda uusia mittareita, muokata rajoitetusti olemassa olevia ja poistaa tarpeettomia. Mittarin voi poistaa jos sille ei ole syötetty yhtään lukemia.
  • Lukemien syöttö mittareille onnistuu Kiinteistötiedot-valikosta Kulutusseuranta-otsikon alta ”Lukemien syöttö”-näkymästä. Näkymässä on mahdollista syöttää lukemia manuaalisyötettäville mittareille, tarkastella ja muokata lukemahistoriaa, suorittaa mittarin vaihto ja tarkastella mittarien muutoshistoriaa. Kun mittarille syötetään aiempaa pienempi lukema, järjestelmä tarjoaa automaattisesti mittarin ympäripyörähdystä.
  • Kohdetason raportointinäkymässä näytetään yhteenveto kohteen mittareista pääryhmittäin. Yksittäisen mittarin kulutuslukemia pääsee tarkastelemaan erillisillä välilehdillä. Raportille annetaan aikaväli jolta raportti halutaan. Korkeintaan 12kk aikajaksolle pystyy valitsemaan näkyviin myös vuotta aiemman vertailudatan.
  • Kohteen etusivun widgetistä näkee helposti kuluvan vuoden ja edellisen vuoden vertailudatan pääryhmittäin.
  • Organisaatiotason raportilla voi valita kohteet joilta raportti ajetaan. Lisäksi on valittava pääryhmä ja aikaväli jolta raportti ajetaan. Raporttia voidaan ajaa myös tietyn energialajin osalta sekä valita raportille käyttöön vertailudata edellisen vuoden osalta.
  • Jos energialajin pääryhmäksi valitaan ”Sähkö” tai ”Sähkönmyynti”, energialajille voidaan kytkeä Fingridin Datahubin automaattiluenta päälle. Tämän käyttöönottoa varten tulee kohteella luoda mittari tämän energialajin pohjalta ja syöttää käyttöpaikkatunnus. Automaattiluennassa käytetään organisaation Y-tunnusta. Mikäli kohteen Y-tunnus poikkeaa organisaation Y-tunnuksesta, voi tiedon syöttää kohdetason asetuksissa ”Käytä kohdekohtaista y-tunnusta”-toiminnolla. Huom. Fingridin Datahubissa pitää antaa valtuutus Buildercom Oy:lle jotta kulutustietoja saadaan haettua BEMiin. Ilman valtuutusta kulutustiedot eivät siirry BEMiin eikä kulutusraportteja voida muodostaa.
  • Automaattiluennassa olevan mittarin raportilla näytetään oletuksena kuukausikohtaiset kulutuslukemat. Lukemiin pystyy porautumaan syvemmälle klikkaamalla yksittäistä palkkia jolloin päädytään päiväkohtaisten lukemien näkymään. Päiväpalkkia klikkaamalla pääsee tarkastelemaan valitun päivän tuntikohtaisia lukemia.
  • Automaattiluennassa olevan mittarin voi poistaa milloin tahansa. Mittarin tiedot saadaan haettua uudelleen Fingridistä luomalla mittari uudelleen BEMiin.

 

BEM-Toiminnalliset muutostarpeet

  • BEMiin on toteutettu uusi tuote, BEM-Toiminnalliset muutostarpeet. Tilan käyttäjiltä tulevat muutostarpeet otetaan vastaan ja käsitellään prosessin mukaisesti ja dokumentoidaan. Uusi tuote tulee erikseen kytkeä päälle organisaatiolle Buildercomin toimesta jotta sen saa otettua käyttöön.
  • Toiminnallisten muutostarpeiden käyttöönotto alkaa asetusten muokkaamisella. Organisaatiotason asetukset löytyvät Pääkäyttäjä-valikon Toiminnalliset muutostarpeet-otsikon alta ”Asetukset”-näkymästä. Näkymässä voi määrittää lisävuokran laskemisessa käytettävän koron, lisätä käytettävät rahoitusmuodot, ja lisätä ohjeet prosessin eri vaiheita varten. Moduuli tulee myös ottaa käyttöön halutuille perusyksiköille jotta muutostarpeita voi luoda ja käsitellä. Prosessin eri vaiheille on määritelty omat käyttöoikeudet.
  • Muutostarpeiden käsittelyprosessi aloitetaan kohdetasolla Muutostarpeet-valikon Toiminnalliset muutostarpeet-näkymässä. Listanäkymässä eritellään omille välilehdilleen aktiiviset ja luonnokset, ohjelmoidut, sekä hylätyt muutostarpeet.
  • Uuden muutostarpeen luonti aloitetaan klikkaamalla ”Lisää toiminnallinen muutostarve”-nappia. Muutostarpeen luonnin jälkeen sitä voi muokata ja sille voi lisätä yhteystietoja sekä liitteitä. Yhteystietoihin voi lisätä kohteen käyttäjiä tai muiden henkilöiden yhteystietoja. Liitteeksi voi lisätä tiedostoja omalta koneelta. Lukunäkymässä on myös mahdollista tarkastella muutostarpeen muutoshistoriaa.
  • Kun muutostarve on valmis, sen voi lähettää puollettavaksi klikkaamalla ”Lähetä puollettavaksi”-nappia. Lähettämisen jälkeen lähettäjä ei voi enää muokata muutostarvetta.
  • Kun muutostarve on lähetetty puollettavaksi, sen voi ottaa käsittelyyn ”Ota käsittelyyn”-nappia klikkaamalla. Puoltaja voi muokata muutostarpeen tietoja, yhteystietoja ja lisätä liitteitä. Lopuksi puoltaja voi joko puoltaa muutostarvetta, hylätä sen tai palauttaa uudelleen valmisteltavaksi.
  • Jos puoltaja palauttaa muutostarpeen valmisteltavaksi, muutostarvetta voidaan muokata ja lähettää se uudelleen puollettavaksi.
  • Jos puoltaja hylkää muutostarpeen, muutostarvetta ei voi enää muokata. Se näkyy listanäkymän ”Hylätyt”-välilehden listauksessa.
  • Jos puoltaja puoltaa muutostarvetta, se siirtyy käsiteltäväksi. Tässä tilassa muutostarpeelle määritellään ehdotettu toteutusajankohta, täytetään kustannusarvio, ja voidaan tarvittaessa muokata yhteystietoja ja lisätä liitteitä.
  • Käsittelyvaiheessa muutostarpeen voi hylätä, palauttaa puoltajalle tai lähettäjälle, tai lähettää hyväksyttäväksi.
  • Kun muutostarve lähetetään hyväksyttäväksi, hyväksyjä voi tarkastella muutostarpeelle syötettyjä tietoja ja tarvittaessa muokata yhteyshenkilöitä. Tässä vaiheessa muutostarpeen voi hylätä, palauttaa lähettäjälle, puoltajalle tai käsittelijälle, tai hyväksyä.
  • Kun muutostarve hyväksytään, se lähetetään ohjelmointiin. Tässä vaiheessa muutostarpeen voi edelleen palauttaa prosessissa taaksepäin, tai sen voi merkitä ohjelmoiduksi. Tällöin muutostarpeelle syötetään toteutusajankohta ja sen voi linkittää hankkeeseen sekä syöttää lisätietoja. Hankeohjelmoinnin tietoja voi muokata myöhemmin tarvittaessa.
  • Kun muutostarve etenee, vain sen hetkisen vaiheen roolilla voi käsitellä muutostarvetta. Esim. hyväksymisvaiheessa vain hyväksyjä-roolin käyttäjä voi käsitellä muutostarvetta.
  • Jokaisesta vaiheesta lähetetään sähköpostia. Vastaanottajat riippuvat siitä missä vaiheessa muutostarve on menossa.
  • Muutostarpeita voi tarkastella ja käsitellä myös salkku- ja organisaatiotasolla. Organisaatiotasolla käsittely on rajattu ”Hyväksytty”- ja ”Ohjelmoitu”-tilassa oleviin muutostarpeisiin. Salkkutasolla muutostarpeet löytyvät omasta ylävalikostaan ja organisaatiotasolla Raportit-valikon Raportit-näkymästä.
  • Tiettyyn hankkeeseen liittyvien muutostarpeiden tarkastelu on mahdollista yksittäisen hankkeen näkymässä hankerekisterissä.

 

BEM-Tutkimukset ja katselmukset

Prosessien seuranta

  • Organisaatiotasolta Raportit-valikosta löytyvä Prosessien seuranta-raportti on toteutettu uudestaan.
  • Raportti sisältää samat toiminnallisuudet ja hakuehdot kuin aiempi toteutus.
  • Poikkeuksena aiempaan toteutukseen lisätietoja pääsee katsomaan vain vasemmassa reunassa näkyvän kohde ja palvelupyyntö/tarkastus/tutkimus-tietoa klikkaamalla. Uudessa toteutuksessa näytetään myös tarkastuksen nimi jos palvelupyynnölle on luotu tarkastus mutta tarkastuksesta ei ole luotu tutkimusta.

BEM-Dynaamiset käyttöoikeudet

Käyttäjäryhmät

  • Käyttäjäryhmien käyttäjälistauksiin on toteutettu ei-aktiivisten käyttäjien näyttäminen. ”Näytä ei-aktiiviset käyttäjät”-valinta suodattaa näkyviin vain ei-aktiiviset käyttäjät.

Otamme mielellämme vastaan palautetta näistä tai aiemmin julkaistuista muutoksista. Palautetta voi lähettää asiakaspalveluumme support@buildercom.fi

Muutoksista lisätietoja asiakasvastaavaltanne tai asiakaspalvelusta.

Ota yhteyttä, niin palaamme pikaisesti asiaan!