Tekoäly on kehittynyt viime vuosikymmeninä hurjaa vauhtia. Vaikutukset ovat ulottuneet myös tiedonhallintaan; tietoa pystytään käsittelemään valtavia määriä tehokkaasti ja järjestelmällisesti, ja myös tiedon analysoinnissa tekoäly on mainio apuri.
Buildercomilla tekoäly on valjastettu käyttöön muun muassa Haltia-ohjelmistomme asiakaspalvelussa, jossa asiakaspalvelijat pystyvät hyödyntämään tekoälybottia omassa työssään. Botille on opetettu Haltiasta kaikki oleellinen, joten vastaukset löytyvät yleensä nopeasti ja varmasti. Asiakkaille päin tämä näkyy tehokkaampana asiakaspalveluna.
– Asiakkaat eivät siis keskustele suoraan botin kanssa, sillä tahdomme varmistua tiedon oikeellisuudesta ja tämän mielestämme hoitaa kuitenkin vielä parhaiten ihka oikea ihminen. Asiakaspalvelutyötä botin käyttö kuitenkin nopeuttaa huomattavasti, kertoo Buildercomin IT- ja tietoturva-asioiden johtaja Ossi Jormakka.
Apua tiedon keräämiseen ja analysointiin
Tekoälyä Buildercomilla pilotoidaan myös tiedon keräämisessä ja analysoinnissa. Kokeilussa on parhaillaan esimerkiksi se, miten tekoälyn avulla saadaan muun muassa rakennuspiirustuksista haettua mahdollisimman kattavasti tietoja kirjallisessa muodossa ilman tietojen manuualista kirjaamista. BEM-palvelun dokumentinhallintaan saa jo nyt lisättyä dokumenttiin analyysi-välilehden, joka tuo jokaisesta dokumentista tekoälyn löytämät tiedot esiin (kuva alla). Koska tekoäly kehittyy jatkuvasti, dokumenteista löytyvät tiedotkin paranevat ajan myötä.
Myös tietoturvaan liittyviä seikkoja voidaan parantaa tekoälyn avulla – esimerkiksi turvaluokituksesta kertovien leimojen hakeminen dokumenteista (kuva alla) onnistuu tekoälyn avulla helposti.
– Tekoälyn hyödyntäminen tuo toki mukanaan kysymyksiä ja joskus huoltakin, usein juuri tietoturvan kannalta. Meillä asiat tehdään kuitenkin aina tietoturvallisesti ja eri laatujärjestelmiä noudattaen, eikä tekoälyä käytetä tai edes testata mihinkään sellaiseen, jossa tietoturva voisi vaarantua. Luottamukselliset asiakassuhteet ja turvallinen tiedonhallinta ovat meille kaikki kaikessa, toteaa Jormakka.
Mikäli tekoälyn pilottivaiheessa olevat palvelut kiinnostavat, nykyasiakkaamme voivat saada niitä kullekin organisaatiolle räätälöityinä kokeilukäyttöön.
– Monessa organisaatiossa vaikkapa juuri analyysitoiminto voisi tuoda paljon tehokkuutta toimintaan. Jos tällaiset siis kiinnostavat, niin suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä suoraan myyntiimme, kannustaa Jormakka.
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä myyntiimme: sales@buildercom.fi / 040 450 3910
Voit ottaa yhteyttä myös tämän jutun alta löytyvällä yhteydenottolomakkeella, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian!