Buildercom on Kainuun hyvinvointialueelle tuttu ja luotettava kumppani

Kainuun uusi keskussairaala. Kuva: Kainuun hyvinvointialue.

Buildercom Oy on kiinteistöjen ylläpidon ja rakentamisen tiedonhallintaratkaisuihin erikoistunut IT-konserni, jonka ohjelmistopalveluiden avulla hallitaan päivittäin tietoja tuhansissa kiinteistökohteissa ja rakennushankkeissa ympäri Suomea.

Buildercomin pilvipalveluna toimiva BEM-palvelukokonaisuus vastaa tiedonhallinnan tarpeisiin kiinteistön koko elinkaaren ajalle aina rakennushankkeen suunnittelusta ylläpitoon. BEM käsittää rakennuttamisen, ylläpidon sekä kiinteistöhallinnon tuoteperheet.

Kainuun hyvinvointialueella BEM-järjestelmää käytetään rakennuttamisen ja ylläpidon apuna.

Kajaaniin rakennettiin uusi Kainuun keskussairaala 2017–2021. Sairaalahankkeen laajuus oli n. 46 000 brm2, josta 5 % oli peruskorjausta. Rakentaminen toteutettiin vaiheittain. Kyseessä oli Suomen ensimmäinen sairaalarakentamisen allianssihanke.

– Sairaalahankkeen rakentamisvaiheessa käytettiin BEM-projektipankkiympäristöä. Rakennusten valmistuttua ylläpitojärjestelmänä on ollut luonnollisesti BEM. Kun projektipankki ja ylläpito ovat saman tuoteperheen alla, on hankkeessa olevan tiedon siirtäminen ylläpidon puolelle helppoa, kertoo Buildercomin avainasiakaspäällikkö Jussi Tarvainen.

Yli 10 vuotta yhteistyötä

Buildercom ja Kainuun hyvinvointialue ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Silloinen Kainuun sairaanhoitopiiri tuli Buildercomin asiakkaaksi vuonna 2010.

– Kohteissamme oli huoltokirjana jo BEM-järjestelmän edeltäjä, vahvistaa sairaalainsinööri Veli-Pekka Mustonen.

– Nyt meillä on palveluina on projektipankki sekä kiinteistöjen ylläpito ja huolto. Viimeaikainen ponnistus on ollut Kainuun uuden sairaalan huoltokirjojen laatiminen. Myös sähköjärjestelmän huolto- ja kunnossapito-ohjelma kokonaisuudessaan on viety BEMiin. Ryhdymme tekemään BEM-palveluun myös pitkän tähtäimen suunnitelmat eli PTS:t.

Kainuun hva hyödyntää tehokkaasti BEM-huoltokirjan palvelupyyntökanavaa keskussairaala-alueella. Työntekijät ilmoittavat ahkerasti päivittäisessä työssä havaitsemistaan vioista ja esittävät toiveita.

– Palvelupyyntöjen seuranta ja dokumentointi on BEM-järjestelmässä tehokasta. Voimme seurata palvelupyyntöjen toteutumaa ja toistuvuutta. BEMissä pyynnöt eivät unohdu kenenkään sähköpostiin tai paperilapuille. Kaikki pyynnöt eivät välttämättä liity rakennus- tai kiinteistötekniikkaan, vaan suoritamme pyyntöjen kautta kaikenlaista korjaamista, Veli-Pekka Mustonen kertoo.

Tietoturvan edelläkävijä

Jussi Tarvainen ja Veli-Pekka Mustonen kertovat, että Kainuun hva:lla on käyttäjätilejä BEMissä noin 200 (hva:n omat + kumppaneiden edustajat), mutta jos mukaan lasketaan he, jotka voivat tehdä palvelupyyntöjä ja muuttoilmoituksia, kasvaa potentiaalinen käyttäjämäärä 4000–4500 ihmiseen.

– Kiinteistöistä BEM-järjestelmässä ovat Kainuun keskussairaala, pari kehitysvammaisten palveluyksikköä sekä 12 km päässä kaupungista sijaitseva Salmijärven sairaala, jossa toimii muutama yksikkö. Lisäksi meillä on vuokrasopimuksia reilut 200, mutta ne eivät tällä hetkellä ole BEMissä mukana, Veli-Pekka Mustonen mainitsee.

Kainuun hyvinvointialueella on BEM-palvelussa yli 30 000 tiedostoa, lähes 60 gigatavua dataa. Jussi Tarvainen korostaa, että Buildercom on tietoturvallinen ympäristö.

– Tietoturvassa haluamme jatkossakin olla edelläkävijä. Meillä dokumentit ja tiedot tallentuvat Suomen rajojen sisälle. Tämän uskon olevan tärkeä plussa.

Kehittämistyötä asiakkaan toiveiden mukaisesti

Buildercomin ja Kainuun hyvinvointialueen yhteistyön lähtökohtana on BEM-tuoteperheestä hva:n tarpeisiin räätälöity palvelukokonaisuus, jota on vuosien saatossa hiottu aina vain tehokkaammaksi.

– Toimintatapaamme kuuluu asiakkaan toiveisiin vastaaminen, Jussi Tarvainen toteaa.

Veli-Pekka Mustosen mukaan Buildercom todellakin on kiinnostunut kehittämistyöstä.

– Meillä on ollut matkan varrella ideoita, kuten huoltotehtävien muuttaminen palvelupyyntömuotoon, jolloin työjohto voisi välittää huoltohenkilöstölle kalenteroituja tehtäviä ilman että niistä tarvitsee soittaa tai käydä niitä näyttämässä.

– Lisäksi olemme kehittäneet järjestelmään muuttolomaketta, jolla muuttoilmoitukset hoituvat kätevästi. Isossa organisaatiossa ihmiset muuttavat paikasta toiseen, ja vuokrasopimuksia tulee ja menee. BEM on hyvä väline ajantasaisen tiedon valuttamiseen kaikille tukipalveluille, jolloin kaikilla on samaan aikaan sama tieto siitä, missä kukakin työskentelee.

Avoin vuorovaikutus luo luottamusta

Pitkäaikaisen yhteistyön avaintekijä on molemminpuolinen luottamus, jonka syntymistä on edesauttanut hyvä keskusteluyhteys. Molemmilla puolilla on vakiohenkilöt asioita hoitamassa, joten aina tietää, keneen voi tarvittaessa ottaa yhteyttä.

Järjestelmätoimittajana ja kumppanina Buildercom on Veli-Pekka Mustosen mielestä aktiivinen ja avoin.

– He tiedottavat asioista ja pitävät meidät ajan tasalla. Käyttäjätuen tavoitettavuus on hyvä, jos esimerkiksi tarvitsee lisätä uusia käyttäjiä tai avata palveluita.

Veli-Pekka Mustosen näkemyksen mukaan BEM on Kainuun hyvinvointialueelle sopiva ja käyttäjän kannalta vaivaton palvelu.

– Rakennuttamisen projekteihin tai kiinteistöjen ylläpitoon voisi olla kumpaankin oma palvelunsa, mutta rajapintojen rakentaminen olisi hankalaa ja niiden toimivuus voi olla kyseenalaista, ja kallistakin se olisi.

Artikkeli on julkaistu Sosiaali- ja kuntatalouslehden toukokuun 2024 numerossa.

Ota yhteyttä, niin palaamme pikaisesti asiaan!